Awolakiteśwara - Czenrezig - Kochające Oczy
Tak słyszałem: pewnego razu Błogosławiony
przebywał w królewskim obszarze Góry Szczytu Sępa, razem z
wielkim zgromadzeniem mnichów i Bodhisattwów. W tym czasie Błogosławiony
wszedł w samadhi, które bada dharmy, zwane "Całkowitą
Iluminacją" i w tym samym czasie szlachetny
Bodhisattwa-Mahasattwa Awalokiteśwara, wglądając w głęboką
praktykę trancendentnej wiedzy, ujrzał pięć skandh i ich
naturalną pustkę.
Wówczas Siariputra zainspirowany przez Buddę powiedział do
Awalokiteśwary: "Jak powinni uczyć się ci szlachetni, którzy
pragną podążać głęboką praktyką trancendentnej
wiedzy?"
Awalokiteśwara odpowiedział:
"Siariputro, ktokolwiek pragnie podążać głęboką
praktyką transcendentnej wiedzy powinien czynić to w ten sposób,
widząc pięć skandh i ich naturalną pustkę. Forma jest pustką,
pustka jest formą; pustka nie jest czymś innym niż forma,
forma nie jest czymś innym niż pustka; tak samo uczucia,
postrzeganie, pojęcia i świadomość. W ten sposób wszystkie
dharmy są pustką i nie posiadają żadnych właściwości. One
są nienarodzone i trwają nieprzerwanie, nie są ani nieczyste
ani czyste, ani nie zmniejszają się ani nie zwiększają.
Zatem, skoro jest pustka to nie ma formy, uczucia, postrzegania,
pojęć, świadomości; nie ma oka, ucha, nosa, języka, ciała,
umysłu; nie ma widoku, dźwięku, zapachu, smaku, odczucia,
tworów umysłu; nie ma właściwości widzenia, właściwości
słyszenia, właściwości wąchania, właściwości smakowania,
właściwości odczuwania, właściwości myślenia, właściwości
świadomości umysłu; nie ma nidan, od niewiedzy do starości i
śmierci, ani nie ma ich kresu; nie ma cierpienia, przyczyny
cierpienia, kresu cierpienia ani ścieżki; nie ma mądrości,
osiągania ani nie-osiągania. Zatem, ponieważ nie ma osiągania,
Bodhisattwowie trwają dzięki transcendentnej wiedzy i ponieważ
nie ma zaciemnień umysłu, nie znają lęku, przekraczają fałszywość
i wychodzą poza ograniczenia smutku. Wszyscy Buddowie, którzy
trwają w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, dzięki
transcendentnej wiedzy w pełni i czysto przebudzili się do
niezrównanego, prawdziwego, pełnego oświecenia. Dlatego
mantra transcendentnej wiedzy, mantra głębokiego wglądu,
niedościgniona mantra, niezrównana mantra, mantra, która
uspokaja wszelkie cierpienie, powinna być znana jako prawda,
gdyż nie ma w niej niczego zwodniczego. W transcendentnej
wiedzy ta mantra jest wygłaszana:
Om Gate Gate Paragate Parasamgate Bodhi
Swaha
O Siariputro, właśnie tak Bodhisattwa-Mahasattwa powinien
poznawać głęboką transcendentną wiedzę".
Wówczas Błogosławiony wyszedł z tego samadhi i pochwalił
Bodhisattwę-Mahasattwę Awalokiteśwarę, mówiąc:
"Dobrze, dobrze, O synu szlachetnej rodziny! Głęboka
transcendentna wiedza powinna być wychwalana właśnie tak, jak
tego nauczałeś a Tathagatowie będą się radować".
Gdy Błogosławiony powiedział to, Siariputra i Awalokiteśwara,
całe zgromadzenie i świat bogów, ludzi, asurów i gandharwów
z sercami wypełnionymi radością wychwalali słowa Błogosławionego.